Unity, Gnome Shell su Vam teški? Probajte Windows 8

Danas sam našao vremena da radoznalosti radi isprobam i Windows 8 Consumer Preview. Dosta ranije, dok nisam ni znao za postojanje Linux zasnovanih sistema koristio sam Windows XP, što je za mene bila i konačna verzija usled potpunog prelaska na tadašnji Kubuntu. Windows 7 sam isprobao, ali nisam bio ubeđen da bi trebalo da svoju sreću, kada su operativni sistemi u pitanju, potražim u tom pravcu. Kako god, da skratim, videh da je moguće isprobati Windows 8 legalno i bez naplate, pa sam i to uradio.

Instalacija je protekla fino i brzo uz par sistemskih restartovanja i automatskih podešavanja. Sam početak, prijava i podešavanje korisnika više nije „kičasta“ i sve više liči na Linux dizajn koji obiluje čistim i dovoljnim interfejsom, ali mnogi drugi detalji skreću od jasnog okruženja i snalažljivog pristupa, pa ću krenuti od onog što je najviše okupiralo moju pažnju.

Cursor-touch uglovi ekrana

Ne znam kako tačno to da nazovem na Windowsu, ali i on je konačno dobio uglove ekrana osetljive na prelazak kursora miša koje ste na linuxu dosta ranije mogli viđati. Ima čak nekoliko osetljivih zona, ali nisam bio siguran u kom su trenutku i određenom „ekranu“ aktivne i osetljive što ne samo da je aktiviralo neku vrstu zbunjenosti kod mene već i ljubav prema Unity i Gnome Shell izgledu i radu sa njima. Ali ako bih ostao duže na tom sistemu verovatno bih na kraju i naučio, ovako mogu da govorim rečima nekog ko se prvi put susreće sa ovom pričom na ovom sistemu.

Start dugme

Iz prve sam mislio da instalacija nije prošla u najboljem redu, jer nikako nisam video Start dugme. Ubrzo sam shvatio da se ono krije u donjem levom uglu ekrana koji je osetljiv na prelazak kursora i na taj način se aktivira. Za razliku od „lepote“ starog Start dugmeta, prelaskom kursora javlja se pravougaonik veličine negde oko 3x2cm pa se klikom na njega otvara izbor koji zauzima potpuni ekran, pa tu možete birati šta želite da radite. Ako želite da slušate muziku ili gledate neki video snimak dovoljno je kliknuti na dugme Music ili Video…ili šta već želite da radite.

Pregled radnih površina kao na Gnome Shellu

Igrom slučaja otkrio sam da se u gornjem levog uglu krije neka vrsta pregleda radnih površina, odnosno, ekrana ili pre će biti aplikacija koje zauzimaju svaka za sebe po jednu veličinu ekrana. Kako god, prikaz je gotovo identičan prikazu koji se na Gnome Shellu nalazi na desnoj strani ekrana.

I desna strana osetljiva na prelazak kursora i kompletna zbunjenost mene neukog

Na desnoj strani se prelaskom kursora otvara stidljivi „dock“ u kome čovek može izvršiti određena podešavanja i pretrage ako znate šta da tražite. Znači, da zaključim, imamo opciju posebnog aktiviranja glavne radne površine, opciju „aplikacija“ koje zauzimaju svaka za sebe neku vrstu radne površine i prikazuju se u pomenutom prikazu sa leve strane i ne znam kako se gase, stvarno sam tražio. Tu je i opcija doka sa desne strane u kome mogu izvršiti raznorazna podešavanja ili uz malo sreće pronaći Control panel ako se još uvek tako zove i uraditi to isto u njemu.

Mišljenja sam, i ako me niko ne pita, da je suviše radikalno za windows korisnike zameniti jako proste i jako jednostavne funkcije težim i sa manje logičnim pozicijama u sistemu i ekranom. Slučajno sam urednik na Ubuntu i Linux Mint forumima pa sam imao prilike da za svaki takav radikalni korak koji je preduziman na Linux sistemima prilično osuđivan upravo od korisnika koji su navikli na jednostavnost koju je posedovao XP ili 7 sa svojim Start dugmetom i panelom na dnu ekrana, gde je sva pažnja usmerena tamo gde ima najviše prostora i gde se odvija glavna radnja- na radnu površinu. Nisam siguran da znam odgovor na to kako će se noviteti u Windowsu dopasti upravo tim korisnicima i čime će sada potkrepiti osude koje su imali na radikalne promene u Linux okruženjima gledajući tada iz Windows tačke glediša. I to upravo sada kada će Windows dobiti ne jedan Unity dash u kome se sve nalazi, ne jednu ploču Gnome Shella u kojoj se sve takođe nalazi, već nekoliko opcija i mogućnosti koje omogućuju obavljanje istih radnji na par različitih načina bez mogućnosti isljučivanja onih koje se ne žele.

Da vidite kako to izgleda, jednostavno ukucajte na Youtubeu Windows 8 ili Windows 8 consumer preview, možda Vam se dopadne.

Moja predviđanja su da će se u skorijoj budućnosti veliki broj korisnika sjatiti na KDE i Cinnamon projekte, bilo da pripadaju Linux ili Windows sferi. Do tada, uživajte i koristite računar samo za ono za šta on upravo služi i ne dajte da on koristi Vas. Uživajte!

[button link=“#“ color=“white“ shape=“rounded“ size=“small“ align=“left“]

Ne bih bio srećan kada bi ovaj članak bio shvaćen kao moje pljuvanje i omalovažanje MS Windowsa protiv čije ideje nemam ništa protiv, čak na protiv, ljudi rade nešto za šta misle da treba da košta toliko, a ja nemam da platim toliko niti sam spreman, ali takođe ni da ga korisnim ilegalno. Čitajte ovaj članak kao mišljenje nekog ko prvi put proba Windows verziju 8 i nema pojma o čemu se tačno tu radi ni kako se najbolje koristi.

Hvala. :)[/button]

 

Unity, Gnome Shell su Vam teški? Probajte Windows 8

One thought on “Unity, Gnome Shell su Vam teški? Probajte Windows 8

  1. Baqy каже:

    Vas zakljucak me je naveo da dodam par reci. Pre svega, smatram da je tekst kao i sam opis,napisan iz „neutralnog ugla“. Windows OS ima dosta svojih prednosti i mana, kao i svi drugi operativni sistemi pa tako i linux. Bavim se poslom baziranim na cad platformama (primarno), i ne da nisam spreman, vec nemam da platim, ne samo licence za win, vec i za programe drugih kompanija. Ovde sam pronasao dva programa koja mi zavrsavaju posao (u fizickom smislu) i to je jedini razlog zasto sam bez ikakvog predznanja, pocetkom ove godine presao na linux.I nisam ovakav usamljeni slucaj. posebno „u provinciji“.
    Veliki Pozdrav,

Оставите одговор

